четвъртък, 21 февруари 2013 г.

Домашен йогурт

Не казвам кисело мляко, защото сега натуралистите ще скочат, че не е истинско :) Да, така е - навремето баба заквасваше 800 мл. прясно мляко едва с половин чаена лъжичка кисело и се получаваше толкова гъсто и вкусно кисело мляко, че ми е трудно да го опиша. Нооо... тогава кравите бяха други, млякото също. Та затова - йогурт! Ама е домашен и направен специално според предпочитанията на всеки.

Повлияна от моите френски дружки, които почти ежедневно приготвят домашен йогурт с най-различни вкусове, от известно време се тествам и аз. Имах силни съмнения за резултата поради качеството на млякото в търговската мрежа, но останах приятно изненадана и определено ще продължавам да експериментирам в тази насока, докато не опитам всички над 30 рецепти, които съм събирала през годините оттук-оттам.

За да не ви отегчавам с подробности, направо да покажа какво се получи днес с налични продукти от магазина - шоколадов йогурт и такъв с вкус на ванилия.


Едно нещо не можах да дочакам от нетърпение - няколко часа престой в хладилника, за да стегне хубаво, както си личи и по снимките. Въпреки това се беше заквасило идеално и още 2 часа в хладилника просто щяха да го стегнат перфектно, ако не го бяхме унищожили веднага.

Всички продуктите са от магазина. Ако сте от щастливците, които разполагат с истинско домашно прясно и кисело мляко с висока масленост, може спокойно да пропуснете сухото мляко - то се добавя за допълнителна плътност. Ето какво ви е необходимо:

Домашен йогурт


Необходими продукти:

1 л. пълномаслено прясно мляко - практически в магазина няма такова, но поне 3%
около 100 г. кисело мляко с 3.6 - 4.5 % масленост
захар на вкус
2 с. л. сухо мляко
аромат по желание: в случая ванилия и шоколад

Приготвяне:

Загрейте млякото на котлона до кипване заедно със захарта - подсладете го толкова, колкото на вас ви е приятно, но не прекалено. Ако ще използвате шоколад, намалете количеството й, все пак и той е сладък. Свалете го от котлона и:

за йогурт шоколад: начупете вътре 100-150 г. шоколад по избор и бъркайте, докато се разтвори.



за йогурт ванилия: сложете шушулка ванилия, похлупете и оставете да си пусне аромата за 15-тина мин., след което я отстранете / или сложете 1-2 прахчета ванилия.


Или разделете млякото на две части и си направете два различни вкуса, както направих аз в случая.

Оставете млякото да се охлади до такава температура, че когато потопите пръстче в него и го задържите, да го усещате приятно топло и в никакъв случай горещо. Температурата в случая е важна - ако го заквасите твърде топло, може да се пресече.
Разтворете сухото мляко в малко от прясното мляко, киселото също. Първо - за да се разтворят, преди да ги добавите и второ- за да уеднаквите температурите. Киселото мляко не трябва да бъде извадено директно от хладилника - най-добре е да бъде със стайна температура.  Прибавете ги едно след друго към топлото прясно мляко и разбъркайте добре. Ако има бучици, прецедете го през цедка. Налейте го в чашки или купички и покрийте всяка чашка (аз използвам най-обикновени салфетки, но може да бъде кърпа, капачки, малки чинийки и др.)

Загрейте фурната на 30-40 градуса. Изключете я и подредете вътре чашките с мляко. Затворете вратата и ги оставете така да си седят на топличко няколко часа - 4-5-6, зависи колко са големи. От време навреме проверявайте температурата. Моята фурна (любимият ми ел.уред в кухнята!) задържа много дълго време топлината и не ми се налага да я включвам повторно, но ако вашата изстива много бързо, може да се наложи след час-два да я включите отново леко да загрее. НЕ оставяйте включена фурната за постоянно - леко да се затопли и я изключете. Даже като се стопли времето тази процедура няма да е нужна, но сега, понеже е по-хладно, прибягвам до нея, също като с хляба. Всъщност това правят уредите за домашно кисело мляко - загряват и поддържат млякото топличко, за да се закваси добре - нищо повече. Ако имате такъв уред - използвайте него.

След няколко часа проверете млякото. Ако е стегнало, го извадете от фурната, оставете го за малко на стайна температура да се доохлади и после право в хладилника - ако можете да изчакате, но е препоръчително!


Просто е идеално за следобедна закуска с понички, бисквитки, кейк; да го гарнирате с една - две лъжици ягодов конфитюр отгоре или с плодове, мюсли и т.н. Може вместо с бяла захар, да го подсладите с кафява или пък с мед. Може да ползвате всякакви аромати и подправки. А като се запролети и наизкочат свежите пресни плодове, може да си направите плодов йогурт.

Възможно е да не ви се получи добре от първия път заради различното качество на млякото, а и това зависи от различните неща, които ще добавите към него. Тогава следващият път коригирайте закваската - малко повече кисело мляко или още мъничко сухо. Във всеки случай използвайте възможно най-пълномасленото прясно и кисело мляко и го дръжте на топличко (но не прекалено топло!), докато трае процеса на заквасване- във фурната или на стайна температура, ако е топло времето - няма значение. Може да се съхранява в хладилник няколко дни.

Надявам се предложнието ми да ви допадне и да експериментираме заедно! :)

22 коментара:

  1. Ех,Миме,все по мойта тънка струна звучат рецептите ти,коя от коя повече ми харесват!Какво не бих дала за една чашка!Ще взема да се пробвам и аз.
    Понеже навремето имаше едно мляко-Медолина,което много харесвам,но го спряха отдавна,ако вместо захар ползвам мед дали ще има проблем за заквасването?
    Прегръдка от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не би трябвало да има проблем, Роси. Лично аз още не съм пробвала с мед, но имам доста рецепти, които чакат :)
      За заквасването най-важна след закваската е температурата. Ползвай хубаво кисело мляко и дръж на топличко( 25-30 градуса)няколко часа. Аз си ползвам фурната- така и така хлябът втасва в нея, до него нареждам и млякото :)
      Пробвай, тъкмо после ще кажеш как се е получило.
      Прегръдки!

      Изтриване
    2. Непременно ще опитам,скъпа!Знаеш,че съм ти фен!

      Изтриване
    3. Fait Maison: Домашен Йогурт >>>>> Download Now

      >>>>> Download Full

      Fait Maison: Домашен Йогурт >>>>> Download LINK

      >>>>> Download Now

      Fait Maison: Домашен Йогурт >>>>> Download Full

      >>>>> Download LINK rw

      Изтриване
  2. Навремето правех много често кисело мляко, сега трудно улучвам тази гъстота, даже и ако ползвам прясно мляко от проверен производител. За купешкото въобще не става дума!
    Ще ползвам идеята за сухото мляко.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Каквато храната на животните, такова и млякото за съжаление, Тили.
      Сухото мляко дава плътност, а изобщо не се усеща, както при някои купешки кисели млека.
      Щом се получава с купешко прясно мляко, с домашно няма как да не стане, пробвай!
      Спокойна нощ от мен!

      Изтриване
  3. Мария, благодаря за споделената идея. Моят мъфиноунищожител обожава купен йогурт. Ще изпробвам рецептата задължително.
    А, пък аз да се похваля - миналата седмица правих лесно сирене. Получи се малко и се излапа веднага. Ще направя отново, за да публикувам в блога си. Наистина е много бързо и лесно, страхотна рецепта.
    До скоро!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ех, домашно сиренце.. за мен това е висш пилотаж, ама пък колко е хубаво! Не съм яла с години такова.
      Ще е супер, ако споделиш как го правиш, Вещи!
      Приятен неделен следобед!

      Изтриване
  4. Мария,
    почувствах се странно зарадвана на поста ти. И аз съм виждал в чуждестранни блогове рецепти за домашно правен йогурт/кисело мляко- нали това му е превода всъщност.Представя се като нещо много екзотично..., което винаги много ме е усмихвало.Може би защото през една част от живота ми си беше ежедневие. Купувала съм прясно издоено мляко, от "свободни" крави, същите, като ония дето ги дават в рекламите на "Милка", правила съм и сметана от това мляко. И много съм се забавлявала. Всъщност синът ми, след деветия си месец пиеше такова мляко- подквасено от собствената му майка. Голям лукс, от сегашна гледна точка.Правила съм сирене, кашкавал- от любопитство, и извара- но кой ли не е пр авил, когато млякото се пресече- става извара...Ех, колко отдавна ми се струва това...
    Убягва ми момента, защо не признаваш млякото за кисело, а го наричаш йогурт.Нещо може би не съм разбрала аз.., че и в рекламите напоследък това чувам- български йогурт...А наистина има безкрайни вариации на вкусове.
    Скоро пробвах с мляко от една млекарница- толкова се зарадвах, че са отворили такова нещо в Добрич- с истински мляко, дори в такива бутилки- като едновремешните го продават, но пластмасови,аз открих една на село- стъклена и си я пазя за снимки :)

    Беше ми много приятно да те чета.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е, Бети! Голям лукс в наши дни, дори загуба на време, ако попаднеш на много кофти мляко.
      Честно казано, и за мен в началото заквасването на предварително овкусено и ароматизирано мляко беше нещо ново, но всъщност технологията се оказа същата. Интересно е като замисъл, защото практически направо си е самостоятелен десерт. Аз затова и се зарибих така преди време :)
      Защо йогурт ли - ами не знам.. за мен киселото мляко, истинското, се състои само от мляко (прясно+кисело за закваска). И всяка добавка вътре го превръща в млечен десерт. Може би затова. Но няма против всеки да го нарича както му харесва, името да му е кусура - много е вкусно :)
      И на мен винаги ми е приятно да те виждам тук, Бети!
      Желая ти приятна почивка и хубава нова седмица! :)

      Изтриване
  5. Може да се каже, че ние сме от щастливците, които все още могат да се сдобият с истинско мляко от крава. Но става все по трудно и сигурно след някоя и друга година никой няма да продава такова.
    Не бях сигурна, че се получава с купено мляко, но ти ме обнадеждаваш :)
    Поздрави и пожелания за хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Страхотно е това, Ели! Аз съм забравила вкуса на домашното мляко, за съжаление и се налага да импровизирам с продукти от магазина.
      Засега се получава.
      Сърдечни поздрави!

      Изтриване
  6. Ех, изглежда просто... Много оригинално и вкусно. А ако се замрази, сигурно ще е идеален йогурт сладолед.
    Поздрави, Мария!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери, само да пуснат хубавите ягодки и веднага ще го тествам този момент! :))

      Изтриване
  7. Израснала съм с домашно подквасено мляко, сама съм го приготвяла за децата си, от животни отгледани от собствените ми родители.Това е нещо което не се забравя:)
    Пробвах веднъж с такова от магазина но нищо не се получи :(
    Твоето изглежда направо като кремче:)
    Поздрави Мария!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, с много приятна консистенция се получи, Дани. Нежно и кремообразно, а като престоя в хладилника една нощ стана просто супер.

      Изтриване
  8. Обожавам йогурт, но не съм си и представяла. че ще може да си го направя в къщи! Много ти благодаря за рецептата! Хубава неделя от мен!:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може и даже не е задължително да си има човек специален уред за това. Лятото като се вдигнат температурите даже няма да има нужда и от помощ при заквасването.
      Радвам се, че ти допада рецептата, Кате!
      Приятна почивка! :)

      Изтриване
  9. Мимче,все те добавям в четените блогове, и все ми изчезваш...И кремчето ти е супер и за маслинките си дала чудна идея, и следкиша след тях-все вкусни неща.
    Хубава нова седмица ти желая-прегръдки от мен!

    ОтговорИзтриване
  10. А не може ли йогурт с обикновенно кисело мляко и да си прибавя вече квото искам
    Сладко,плодове,мед ,шоколад,сусам

    ОтговорИзтриване
  11. Fait Maison: Домашен Йогурт >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Fait Maison: Домашен Йогурт >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Fait Maison: Домашен Йогурт >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    ОтговорИзтриване