понеделник, 15 юли 2013 г.

Пълнени патладжани по гръцки

Моята версия на вкусното лятно ястие, с основа от тази чудесна книжка.



Необходими продукти:

2 средно големи патладжана
500 г. кайма смес
1 средна глава лук
сол, черен пипер на вкус
1-2 ч. л. сух риган
шепа пресен магданоз

за сос бешамел:
2 с. л. краве масло
2 с. л. брашно
300 мл. прясно мляко*
кашкавал
1 голямо яйце
сол на вкус



Приготвяне:

Измийте патладжаните и отстранете дръжките им. Разполовете ги и издълбайте с лъжичка вътрешността им. Посолете патладжаните и ги оставете настрана за 15-20 мин. Направете същото и с вътрешността на патладжана - не я изхвърляйте, много е вкусен този зеленчук. Ако ви дразни потъмняването на патладжана (макар че като се сготви не си личи), вместо да го солите, го накиснете в подсолена вода и това няма да се случи.

През това време може да направите плънката. Загрейте малко мазнина и запържете в нея нарязания на ситно лук. Добавете каймата и бъркайте, докато се побелеее отвсякъде и стане на трохи. Посолете, подправете с черен пипер и риган. Добавете вътрешната част на патладжана, изплакната от солта и нарязана на ситно, като отстраните само частта с най-много семки. Оставете плънката да се запържи, на финала добавете и ситно нарязания магданоз, разбъркайте и отстранете от котлона.

Загрейте фурната на 210-220 градуса. Изплакнете патладжаните от солта, подредете ги в леко намазнена тавичка. Полейте ги с мъничко зехтин и ги запечете във фурната за 20-тина минутки.

За соса бешамел загрейте масълце в тенджерка. Когато се разтопи прибавете две пълни супени лъжици брашно и бъркайте непрекъснато, за да не се образуват бучки. Прибавете към тази смес затопленото прясно мляко и бъркайте енергично. Тук е момента да отбележа звездичката (*) към соса - по принцип за това количество масло и брашно са необходими около 500 мл. прясно мляко, но за тази рецепта сосът трябва да е по-гъст - в противен случай ще се разтече навсякъде и върху патладжаните няма да остане нищо. Затова следете гъстотата и имайте предвид, че когато се добави яйцето, той ще стане по-рядък. Когато прецените, че сосът се е сгъстил достатъчно, го отстранете от котлона. Посолете го на вкус, добавете настърган кашкавал и бърйате докатос е разтопи. Разбийте яйцето в една купичка. Хубаво е да сте го извадили предварително от хладилника, за да не се пресече в топлия сос. Добавете го на тънка струйка и при непрекъснато бъркане. Когато сместта се хомогенизира, сосът е готов.

Време е да се сглоби ястието. Плънката се разпределя върху предварително запечените лодки патладжан. Аз обичам да е повече. Притиснете я хубаво, за да не изпада. Залейте отгоре всяка лодка с няколко лъжици от вкусния бешамел, настържете още кашкавал и запечете във фурната на 200-210 градуса до приятен златист цвят - около 30-40 мин.


Сервирайте ястието топло, поръсено с пресен магданоз и топъл домашен гръцки хляб със зехтин и сусам (микс семенца в случая) за разкош.


Като заговорих за хляб, бих искала да изкажа искрени благодарности на един човек, който не ми е оставил e-mail за обратна връзка, за да му пиша лично, но много ме развълнува с писмото си и се надявам да следи блога - Владо, благодаря ти от сърце за милото писмо и за споделените тайни и ценни съвети около приготвянето на хляба. За мен е радост и чест да се уча от хора като теб. Благодаря ти!

27 коментара:

  1. Мими,няма нужда от много приказки:ястието е приказкаааа..........От мен е узото:))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Миленче, грабвай узото и пристигай, добре си дошла! :)

      Изтриване
  2. Това си е направо обяд - дъхава питка и пълнени патладжани :)
    Много са апетитни, Мария! Никога не съм правила с бешамел и ми харесва предложението ти.
    Позддрави и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пепи, опитай, много е вкусно. Патладжаните по гръцки се правят със сос бешамел, аз така знам. Много го тачат бешамела гърците и аз точно покрай техните ястия се научих да го правя като хората :))
      Весело лято ти пожелавам! :)

      Изтриване
  3. Мими, прекрасно ястие и с този ароматен хляб... Просто чудесен обяд в момента!
    И аз съм приготвяла подобни патладжани, много са вкусни.
    Желая ти усмихнат и слънчев ден! :)))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е, Гери, много вкусни са!
      И аз ти пращам много слънце! Да не забравиш да си го сложиш в куфара! :)

      Изтриване
    2. Ех, че мило... Взех го в куфара и ще си го нося винаги в джобчето.
      Поздрави, Мими! :)

      Изтриване
  4. Уникална вкусотийка!Мога да преглъщам с часове пред толкова изкусителна порция,Мария!Много любими са ни пълнените патладжани,но малко пипкавки и за жалост правя рядко.
    Сърдечна прегръдка и ведро лято,слънце!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз много ги обичам пълнените патладжани и въобще патладжаните след доматите са ми фаворит сред зеленчуците, Роси. Пипкаво е, ама не се прави всеки ден, нали, така че може човек да се поглезва отвреме-навреме :)
      Хубаво лято и от мен! Целувки! :)

      Изтриване
  5. Мария, обожавам патладжаните по този начин!
    И като редена мусака с тази прекрасна заливка
    ги обичам!
    Твоите са чудесни!
    При мен винаги има и щипка канела :)
    И питката е чудесна!
    Прегръдка и хубава лятна седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, и аз като теб съм във възторг от тази заливка, особено след като се научих да я правя божествено гладка и вкусна :) Бързичко й хванах цаката, през лятото доста наблягаме на гръцките ястия.
      Приятна вечер и много слънце (тази вечер като бонус има и луна :)))!

      Изтриване
  6. Обожавам така приготвен патладжана Мария ! Чудесен е ! И хлебчето е едно от любимите ми :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Дани!
      Радвам се, че ти харесват! И аз много ги обичам така патладжаните.

      Изтриване
  7. Винаги мога да разчитам на теб за нещо с по Средиземноморски привкус;) Обичам ги тези неща!

    ОтговорИзтриване
  8. Мария, ястието ти изглежда великолепно.
    Все не ми се получават пълнените зеленчуци - разпадат се лодчиците.
    Но като виждам твоите, отново ще опитам.Пепи, супичката изглежда много вкусно.
    С пожелание за почивни дни, изпълнени с усмивки и ведро настроение!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Вещичке!
      Досега не съм имала този проблем, но дори и да се случи пак ще е вкусно. Да не би печенето да им идва в повече? Или водата в тавичката, ако слагаш? Пробвай пак, тези са печени без течност в съда, само зехтин има за да не залепват.
      Желая ти прекрасно лято!

      Изтриване
  9. Великолепни са! Едно от любимите ми ястия е това, а твоята версия звучи и изглежда прекрасно!
    Сърдечен поздрав!

    ОтговорИзтриване
  10. Днес ще правя тази рецепта и ще доложа какво се е получило. Ядох такива патладжани в Гърция това лято и много ми се усладиха. Може ли рецептата за хляба?

    ОтговорИзтриване
  11. Надявам се ястието да се е получило добре :) Ще се радвам да споделите!
    Хлебчето е най-обикновено, с 500 г. брашно, замесено със закваска (6 г. мая + малко топла вода + малко брашно + 2 щипки захар и покрито за 30-40 мин. да шупне), сол, топла вода; след като се оформи тесто добавих няколко супени лъжици зехтин, омесих и оставих да втаса. От това количество оформих 2 хлебчета. Намажете ги със зехтин и притиснете хубаво семенцата да полепнат, че моите този път половината изпадаха :)

    ОтговорИзтриване
  12. Мария,
    в кулата те очаква едно предизвикателство.
    Ще ми е приятно да участваш в играта
    и да копираш своите отговори като коментар след публикацията.
    Успешна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  13. Благодаря за предизвикателството, Вещичке! С удоволствие ще се включа... съвсем скоро! :)
    Слънчев Август!

    ОтговорИзтриване
  14. Анонимния от 26.07.2013 съм аз :) Патладжана стана мноооого хубав!
    Имах само един и сега се каня да направя повече.
    Същия го ядох в Гърция това лято. Този е дори по-хубав.
    Искам само да отбележа, че за първи път успях да направя сос Бешамел без бучки. По тази рецепта!
    Толкова вкусно стана, че задължително тези дни пак ще направя. Може би и хляба въпреки, че хлябовете ми винаги стават много твърди. Може да си чупи човек зъб с тях...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ей, супер, много благодаря! Това е голям комплимент за мен!
      И аз покрай гръцките рецепти се научих да правя сос Бешамел като хората, получава се перфектен всеки път. Мисля, че и с хлебчето няма да има проблеми, опитайте! Хлябът със зехтин има много приятна мека текстура и чудесен нежен вкус.

      Изтриване
  15. Влюбих се веднага в рецептата, само като видях какви прекрасни са тези патладжани на снимката :~) МОЖЕ да се каже че фотоса ме привлече и реших да експериментирам за първи път с рецептата, но ми харесаха продуктите и точното описание - стъпка по стъпка за което Благодаря от сърце.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз благодаря, че ми се доверихте за рецептата! Една от любимите ми за патладжани е. :)

      Изтриване